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How can the past inform and benefit research-for-development interventions? The value of reflexive and participatory approaches

Ferre Marie, Blundo Canto Genowefa, De Romemont Aurelle, Maagoum Soh Berline Africa, Binot Aurélie. 2022. How can the past inform and benefit research-for-development interventions? The value of reflexive and participatory approaches. Anthropologie et Développement (52) : 155-174.

Article de revue ; Article de recherche ; Article de revue à comité de lecture
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Version publiée - Anglais
Sous licence Licence Creative Commons.
FERRE et al. anthropologie developpement 2022.pdf

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Résumé : Development projects are often anchored in short timeframes that limit the possibility of creating a continuum across projects and building a collective “living memory” based on the accumulation of experiences and interactions. Taking stock of the influences of projects on a place is important for research-for-development projects, which are characterised by long-term dynamics and a learning posture. Impact evaluation approaches can help capture, develop, and mobilise this “living memory”. Using the case of the French Agricultural Research Centre for International Development (CIRAD), we examine how researchers at an institute with a development mandate capitalise their experiences. We explore the added value of reflexive approaches developed by CIRAD in particular the role played by participation in building collective memories at different levels. The results provide insights into how to integrate the past into the design and implementation of research interventions, and thus increase relevance of projects. It offers a methodological reflection on the creation and use of research-for-development memory.

Résumé (autre langue) : Les projets de développement sont souvent ancrés dans une temporalité courte qui limite la possibilité de créer un continuum entre projets et de construire une " mémoire vivante " collective. Considérer les influences de projets sur un lieu donné est important pour les projets de recherche à vocation de développement, caractérisés par une dynamique de long terme et une posture d'apprentissage. Les approches d'évaluation d'impact peuvent aider à capturer, développer et mobiliser cette mémoire. Nous examinons comment les chercheurs d'un institut à mandat de développement (Centre de coopération internationale en recherche agronomique pour le développement - CIRAD) capitalisent leurs expériences. Nous explorons des approches réflexives développées par le CIRAD et le rôle de la participation pour la construction de mémoires à différents niveaux. Les résultats fournissent des indications sur l'intégration du passé dans la conception et la mise en oeuvre d'interventions, et offrent une réflexion méthodologique sur la création et l'utilisation de la mémoire de la recherche pour le développement.

Mots-clés Agrovoc : approche participative, innovation, participation, apprentissage, enquête, méthodologie, recherche agronomique

Auteurs et affiliations

  • Ferre Marie, CIRAD-ES-UMR INNOVATION (FRA)
  • Blundo Canto Genowefa, CIRAD-ES-UMR INNOVATION (FRA) ORCID: 0000-0003-4182-3663
  • De Romemont Aurelle, CIRAD-DGDRS-Dims (FRA)
  • Maagoum Soh Berline Africa
  • Binot Aurélie, CIRAD-BIOS-UMR ASTRE (FRA) ORCID: 0000-0002-0295-4241

Source : Cirad-Agritrop (https://agritrop.cirad.fr/606896/)

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