Cremille I., Gaillard J., Raoult-Wack Anne-Lucie, Lucas Thiphaine, Chourot J.M., Commère B..
1997. Process and product innovation in the cold chain : methods of marketing R and D projects.
In : The preservation of frozen food quality and safety throughout the distribution chain = [La préservation de la qualité et la sécurité dans la chaîne de distribution des produits alimentaires congelés]. CEE
Autre titre : Processus et production de l'innovation dans la chaîne du froid : les méthodes de marketing dans les projets de recherche et développement
Résumé : The marketing of R&D projects proposes methods of adapting the technological offer to a market not yet in existence, as the technical innovation to be launched at the end of the R&D project will cause a disturbance to the existing market. We will first examine the different phases of the R&D marketing approach: 1- internal analysis (construction of the "marketing specifications") 2- external analysis (surveys of industrialists after market segmentation) 3- exploitation (R&D action plan proposal, preparation for introducing the innovation in the segment(s) of the market concerned) 4- refreshing (updating of the study after a few months). We will then discuss the first results obtained after a 5- month study into the marketing of the CIRAD-Cemagref project dealing with the development of immersion treatment processes to improve the quality of frozen materials.
Mots-clés Agrovoc : technologie alimentaire, projet de développement, innovation, développement de produit, méthode
Classification Agris : Q01 - Sciences et technologies alimentaires - Considérations générales
Q80 - Conditionnement
Auteurs et affiliations
- Cremille I.
- Gaillard J.
- Raoult-Wack Anne-Lucie
- Lucas Thiphaine, CIRAD-SAR-TECHNOLOGIE/PROCEDES PHYSIQUES, ENERGIES (FRA)
- Chourot J.M.
- Commère B.
Autres liens de la publication
Source : Cirad - Agritrop (https://agritrop.cirad.fr/390020/)
[ Page générée et mise en cache le 2024-04-10 ]