Agritrop
Accueil

The role of diverse distribution channels in reducing food loss and waste: The case of the Cali tomato supply chain in Colombia

Chaboud Géraldine, Moustier Paule. 2021. The role of diverse distribution channels in reducing food loss and waste: The case of the Cali tomato supply chain in Colombia. Food Policy, 98:101881, 12 p.

Article de revue ; Article de recherche ; Article de revue à facteur d'impact
[img] Version publiée - Anglais
Accès réservé aux personnels Cirad
Utilisation soumise à autorisation de l'auteur ou du Cirad.
ChaboudMoustierFP.pdf

Télécharger (1MB) | Demander une copie
[img]
Prévisualisation
Version post-print - Anglais
Sous licence Licence Creative Commons.
597412_MAA.pdf

Télécharger (504kB) | Prévisualisation

Quartile : Q1, Sujet : AGRICULTURAL ECONOMICS & POLICY / Quartile : Q1, Sujet : ECONOMICS / Quartile : Q1, Sujet : FOOD SCIENCE & TECHNOLOGY / Quartile : Q1, Sujet : NUTRITION & DIETETICS

Liste HCERES des revues (en SHS) : oui

Thème(s) HCERES des revues (en SHS) : Economie-gestion

Résumé : Food loss and waste (FLW) in developing countries is often high at postharvest stages due to technical and infrastructural constraints, while supermarket expansion has induced organizational, institutional and technological changes in the agrifood supply chains. Here we assess the volume of FLW along a food supply chain (FSC) and analyze the roles that supermarket and non-supermarket channels play in dealing with FLW. The study is based on primary data collected along a tomato chain—from production to retailing—in Cali (Colombia). The results revealed relatively low FLW due to: 1) the diversity of consumer preferences, 2) the reduced harvest-to-sale time, 3) the marketing strategies adopted to sell downgraded and damaged products, and 4) the overlap and complementarity between supermarket and non-supermarket channels. The study highlights the importance of preserving the diversity of these marketing channels to avoid unsold food products, meet the range of consumers' needs, while providing greater marketing opportunities for farmers.

Mots-clés Agrovoc : tomate, circuit de commercialisation, réduction des déchets, chaîne d'approvisionnement alimentaire, circuit court, supermarché, analyse économique, comportement du consommateur

Mots-clés géographiques Agrovoc : Colombie

Mots-clés libres : Food loss and waste, Food supply chain, Supermarkets, Colombia, Wet markets

Classification Agris : E70 - Commerce, commercialisation et distribution

Champ stratégique Cirad : CTS 3 (2019-) - Systèmes alimentaires

Auteurs et affiliations

  • Chaboud Géraldine, CIRAD-ES-UMR MOISA (FRA) - auteur correspondant
  • Moustier Paule, CIRAD-ES-UMR MOISA (FRA) ORCID: 0000-0003-2916-6496

Source : Cirad-Agritrop (https://agritrop.cirad.fr/597412/)

Voir la notice (accès réservé à Agritrop) Voir la notice (accès réservé à Agritrop)

[ Page générée et mise en cache le 2024-12-18 ]