Agritrop
Accueil

Allowing for detachment processes in market innovation. The case of short food supply chains

Le Velly Ronan, Goulet Frédéric, Vinck Dominique. 2021. Allowing for detachment processes in market innovation. The case of short food supply chains. Consumption Markets and Culture, 24 (4) : 313-328.

Article de revue ; Article de recherche ; Article de revue à facteur d'impact
[img] Version Online first - Anglais
Accès réservé aux personnels Cirad
Utilisation soumise à autorisation de l'auteur ou du Cirad.
CMC Allowing for detachment processes in market innovation The case of short food supply chains.pdf

Télécharger (1MB) | Demander une copie
[img] Version publiée - Anglais
Accès réservé aux personnels Cirad
Utilisation soumise à autorisation de l'auteur ou du Cirad.
596397.pdf

Télécharger (1MB) | Demander une copie

Quartile : Q4, Sujet : BUSINESS

Liste HCERES des revues (en SHS) : oui

Thème(s) HCERES des revues (en SHS) : Economie-gestion

Résumé : The purpose of this paper is to study the place of detachment processes in market innovation. The authors draw on the case of short food supply chains, especially those established to provide local produce for mass catering. They characterise short food supply chains as “market innovations through withdrawal”, i.e. market innovations aiming at detaching farmers and consumers from the middlemen of mainstream markets and reducing the number of food miles. They argue that detachment from mainstream market mediators generally calls for the creation of new mediators and highlight the difficulties of this agencing work. In line with research on path dependence, they also show that existing attachments may impede detachments. Finally, the authors show that short food supply chains combine the establishment of new detachments and new attachments, and the maintenance of pre-existing attachments and pre-existing detachments. They sum up this combination of processes with the term “quasi-detachment”.

Mots-clés Agrovoc : chaîne d'approvisionnement alimentaire, circuit court, circuit de commercialisation, innovation, marché des produits de base, segmentation du marché

Mots-clés libres : Local food, Market agencements, Market mediation, Market innovation, Mass catering

Classification Agris : E10 - Économie et politique agricoles
E70 - Commerce, commercialisation et distribution

Champ stratégique Cirad : CTS 3 (2019-) - Systèmes alimentaires

Auteurs et affiliations

  • Le Velly Ronan, Montpellier SupAgro (FRA) - auteur correspondant
  • Goulet Frédéric, CIRAD-ES-UMR INNOVATION (BRA) ORCID: 0000-0001-8735-6146
  • Vinck Dominique, UNIL (CHE)

Source : Cirad-Agritrop (https://agritrop.cirad.fr/596397/)

Voir la notice (accès réservé à Agritrop) Voir la notice (accès réservé à Agritrop)

[ Page générée et mise en cache le 2024-11-05 ]